Min blogglista

lördag 23 juni 2012

Cykla på Österlen

Svarte - Skurup - Svedala

  Mellan dessa ställen, alla med initialen S, kan man cykla på antingen cykelbanor eller på små smala landsvägar ute på den österlenska landsbygden. En perfekt cykeltur en lagom varm sommardag. Jag tar cykeln på tåget från Malmö till Svarte och börjar trampa utmed den skånska sydkusten.En kust som  kännetecknas av meterhöga kvanneväxter som sträcker sig stolt mot den blå himmelen. Efter knappt 15 km kommer jag till Hörte, där jag tar till höger. Cyklar en bit och tar sedan till vänster in mot Dybäck och jag hoppas att jag kommer passera Dybäcks slott, men ser varken några slottstorn eller skyltar därom. Strunt samma. Jag svänger in mot höger och följer skylten som leder till väg 101. Väl framme cyklar jag bara ett par hundra meter på denna trafikerade led för att sedan svänga in på trygg och lugn cykelväg igen. Passerar Ö. Vemmenhög och sedan är det bara att följa skylten mot Skurup.


                             

 Svaneholms Slott.Framme i Skurup bestämmer jag mig för att fortsätta till Svedala och på vägen dit svänger jag in till Svaneholms slott och vilar lite.Detta slott är från 1530 och är numera ett museum.

 Grusig cykelbana genom Lemmeströtorp naturreservat
 
 Cykelbanan till Svedala går utmed E65 och är hur grusig och guppig som helst och jag undrar när de tänker asfaltera sträckan. Stundtals går leden genom naturreservat och ett och annat Bed& Breakfast, kaffestugor och Stenslätts Flygmuseum. Fördelen med att cykla är att man får se så mycket.            
Borren
Strax utmed E65 ser man den 9 meter höga Lemmeströ kyrkoruin stå ute i fälten, även kallad Borren. Kyrkan uppfördes omkring år 1200 men revs när Lemmeströ och Börringe blev en socken1741 och en ny kyrka byggdes.

    
Kaffe och äppelpaj vid Börringe kloster som är att gammalt nunnekloster från 1100-talet som benediktinerna helgat åt jungfru Maria.  Detta blir sista stoppet före ankomsten till Svedala varifrån jag tar Pågatåget hem. När tåget stannar väller det ut ett helt gäng med cyklister, varav en tandemcykel och det var tur att de inte skulle längre, för då hade jag inte fått plats. Efter bara fem minuter på tåget,  börjar det regna, Snacka om att ha tur med vädret!





2 kommentarer:

  1. Hej. Kom du över E65an på något bra ställe? Tolkar det som att du cyklade på norra sidan av E65an från Skurup men behöver då korsa E65an innan Svedala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade en liten tunnel under vägen vid Börringe Kloster.

      Radera