Min blogglista

lördag 7 juli 2012

Dag 1: I utvandrarnas fotspår.

Dag 1: Det börjar med att bilen inte startar. Jag står på en parkering i Gislaved, där jag spenderat ett par dagar  och upptäcker att batteriet har lagt av. Ringer hyrfirman Rent a Wreck  som lovar skicka assistans. Så kommer då ett par supertrevliga killar från Mekonomen med utpräglad servicekänsla och fixar bilen. Glad i hågen kör jag iväg utan några direkta planer och har ingen aning om var natten kommer spenderas. Regnet öser ner och bildar stora vattenpölar på vägen och jag tänker: Vad ska jag här  att göra i detta regn, nää jag kör direkt hem, men först lunch. Efter en god asiatisk buffé i Växjö bestämmer jag mig för att köra vidare neråt Utvandrarbygden.
Min hyrbil utanför köpcenter i Växjö.

Vilken frihet att ha bil. Det blir en och annan avstickare, vilket är meningen. 

Korrö Hantverksby
Här står en samling röda stugor som var och en visar gamla hantverk från Korrös aktiva period i slutet  av 1800-talet. Här finns hantverk som garveri, färgeri, handelsbod, såg och kvarn. Den äldsta rörelsen är kvarnverksamheten som fanns  redan på Medeltiden och Sågen från slutet av 1800-talet. Båda dessa rörelser upphörde 1948. Man kan fritt ströva omkring i området och gå in i husen  och ta lärdom om gamla tiders hantverkskonst.  
  
Kvarnen
    
Sågen
Älmeboda kyrkoruin 
 
Jag ser en skylt att det ska finnas en kyrkoruin och jag svänger in för här ska inget missas. Jag ska se allt! Här ligger då ruinen från en gammal kyrka från 1100-talet som har varit absidkyrka, vilket betyder att den hade en rundad utbyggnad.  Absiden revs på 1400-talet och byggdes om och gjordes större. Kyrkan återinvigdes 1787 efter ännu en renovering för att hundra år senare överges helt för en större kyrka i Rävemåla. Jag är på väg mot bilen, när en megastor husbil plötsligt rullar in i området och två äldre herrar och en hund kliver ur och hälsar. 
- Det är viktigt med kulturen, säger den ene. De berättar att de åker omkring för att upptäcka små kulturskatter under en tvåveckorsresa i Sverige.

Jag kommer fram till vandrarhemmet Holken i Yxnanäs utanför Rävemåla, där jag övernattar.


Det nyrenoverade vandrarhemmet är beläget på andra våningen i en bygdegård och det finns bara två rum och i det andra bor tre damer från Lund. I bottenvåningen har det dansats, vilket affischerna på Leif Bloms bevittnar. Nu står det uppställt långbord för en annalkande loppis. Innan jag avslutar dagen måste jag bara besöka ännu en sevärdhet. 

Klasatorpet






Här spelades delar av Utvandrarna in och föreställde i filmen torpet Korparmoen. Klockan är mycket så husen är stängda men det är ändå intressant att gå omkring och föreställa sig hur filminspelningen har gått till och hur Vilhelm Moberg kom fram till sina fantastiska berättelser. Det är dock lite ödsligt att gå helt själv bland obebodda hus så här långt in i skogen så jag vågar inte titta in i dem. Jag tar några bilder och skyndar vidare.


Läs mer om äventyren i Dag 2: Blekinges sagolika trädgårdar och vilda natur, om Blomstergården, safari i Eriksbergs naturpark och lite om Wanås utställningar och hur jag plötsligt hamnade i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar